FreeForm Naaldbinden.

Een paar weken geleden (14 juni 2025) zag ik op Facebook veel mooie foto’s van het FreeForm haken. Geen patronen geen regels, je begint gewoon met je haaknaalden en garens en een fantasie van kleuren en vormen ontstaan as long as you go. CreërenZonder beperking, en Zonder paroon. Dat vond ik ook heel mooi en natuurlijk kan dat ook met naaldbinden was mijn eerste gedachten en dan wel met EEN naald 🙂

Als je een bocht maakt, dan is het wel handig dat je dan in die bocht gaat meerderen. Dit om de bocht mogelijk te maken en er ook voor te zorgen dat je werk plat blijft. De bocht noem ik even een berg, en als je van de berg in een dal komt ga je minderen. Het meerderen en het minderen kun in een steek variëren, waardoor de ” hoeken ” flauwer of scherper worden. Je kunt ook verschillende steken gebruiken die ook de vormen gaan beïnvloeden.

Nog enkele projecten waarbij ik een meetlint heb gefotografeerd omdat is deze wilde gaan vilten en dan wel op de luie manier: in de wasmachine gooien 1200 toeren centrifugeren en 60 graden wassen en waspoeder (bonte was).

Bij het volgende project heb ik de Oslo steek met verbindingsteek F1 gebruikt.

De dikte van de gevilte stof is 1 cm en zoals je kunt zien is de 100% wol flink gekrompen.

Bij het volgende project heb ik weer de Oslo steek met verbindingsteek F1 gebruikt.

De kleuren worden op de luie manier van vilten (wasmachine) helaas wel wat fletser.

Ik wilde graag ontdekken hoeveel de 100% wol ging krimpen ongeveer 9 a 10 cm. De ontstane stof is heel stevig en ongeveer 1 cm dik. Dit mooie nieuwe materiaal is voor mij weer een inspiratie voor een groot nieuw project. A sneak preview:

Het nieuwe project heet glas in lood idee maar dan met wol. Het hoofdstuk heet : Glas in lood maar dan met wol.

Momenteel ben ik nog bezig met hoeveel wol krimpt bij verschillende steken als je het in de wasmachine stopt De volgende foto laat het wasprogramma zien.

Na het wassen in de wasmachine.

De hoeveelheid krimp is dus anders bij verschillende steken zoals de Skip, Oslo, Faberg en de Finse steek. Bij al deze steken heb ik de verbinding steek F2 gebruikt.

In de wasmachine heb ik nog een FreeForm project gestopt wat ik met de Faberg steek F1 heb gemaakt.

In de wasmachine heb ik nog 2 oude mutsen die ik weinig heb gedragen in de wasmachine gegooid. De groene muts is gemaakt van 100% wol en met de Oslo steek en met de verbinding steek F2.

De volgende muts is van 65 % wol en 35% alpaca. en met de Finse Steek en verbinding steek F2.

Door mijn oude mutsen te vilten heb ik nu 2 mooie originele bakjes om kleine spulletjes in te doen.

Deel dit artikel via:

Pinterest
WhatsApp
Facebook
Email
Over de auteur:

Bert Veugelers

Mijn passie is het doorgeven van het oude ambacht naaldbinden. Met dit blog wil ik mensen inspireren het naaldbinden te ontdekken en mijn kennis hiervan met veel toewijding, geduld en aandacht te delen 😄.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *